"La situazione sta peggiorando. Gridate con noi che i diritti umani sono calpestati da persone che parlano in nome di Dio ma che non sanno nulla di Lui che è Amore, mentre loro agiscono spinti dal rancore e dall'odio.
Gridate: Oh! Signore, abbi misericordia dell'Uomo."

Mons. Shleimun Warduni
Baghdad, 19 luglio 2014

27 aprile 2020

Coronavirus Covid-19: card. Sako (Baghdad), “il Rosario per l’Iraq”. Saluto ai musulmani per il Ramadan

By AgenSIR

Ogni giorno il Rosario in streaming sui canali del Patriarcato caldeo: è l’iniziativa del Patriarca caldeo di Baghdad, card. Louis Raphael Sako, in occasione del mese mariano di Maggio. 
Ogni sera i fedeli sono invitati a partecipare al Rosario che si terrà, per tutto il mese di Maggio, nella cappella patriarcale nella capitale irachena. 
Basterà collegarsi alla pagina Facebook del Patriarcato per pregare il Rosario e seguire la Divina Liturgia subito dopo. L’invito è esteso anche a tutti i monasteri e istituti religiosi. Il card. Sako esorta a pregare per “la guarigione dei malati, per chiunque abbia condiviso con Gesù le sofferenze della croce, per chi cerca il perdono, per chi piange i propri morti, spesso sepolti senza conforto, per chi vive nell’angoscia di non poter stare vicino ai propri cari per paura di contagiarli, per chi soffre il futuro incerto a causa della pandemia”.
In occasione dell’inizio del mese di Ramadan, il patriarca Sako ha voluto anche indirizzare il suo saluto “ai fratelli musulmani in Iraq e nel mondo”: “La speranza – afferma – è che il mese mariano per i cristiani e il mese di Ramadan per i musulmani siano un’opportunità di contemplazione e di via a Dio. Che sia un tempo di preghiera perché l’Iraq si sollevi dalle sue crisi complesse e perché nasca un forte governo nazionale capace di assumersi le proprie responsabilità per affrontare la triste situazione del Paese e dare al popolo una patria e dignità”.

Reconstruction of the Al-Nouri Mosque Complex in Mosul moves ahead to architectural decisions after first phase is completed

By UNESCO

The Joint Steering Committee of UNESCO’s rehabilitation and reconstruction project of the Al Hadba Minaret and the Al-Nouri Mosque of Mosul on Tuesday determined future steps for the reconstruction of the two architectural landmarks of the Old City of Mosul (Iraq).
The decision, taken during the third session of the Steering Committee, marked the launch of the second phase of UNESCO’s Revive the Spirit of Mosul initiative.
Following the meeting, UNESCO Director-General Audrey Azoulay said that “today marks the culmination of many months of hard work, but also of cooperation, dedication and determination to ensure that we all move ahead together, side by side, to revive the spirit of Mosul. At the end of phase one of the reconstruction of the Al-Nouri Mosque complex, I wish to reiterate UNESCO’s firm commitment to the successful implementation of the project for Mosul, for Iraq, and for the world.”
 Acting for the Committee, UNESCO will launch an international architectural competition for the reconstruction of Al-Nouri Mosque. The competition will take on board the input of the residents of Mosul who will be invited to take part in a large-scale consultation concerning the main reconstruction options for the Minaret and the Mosque. The timetable of these activities will depend on the ongoing response to COVID-19 in Mosul.
 The second phase of the Revive the Spirit of Mosul Project involving the consolidation of the remaining base and reconstruction of the Minaret and Mosque, will begin once field and soil investigations are completed and after an extensive consultation with the local community on the design of the edifice and on whether to make the Minaret lean to one side as the original did.
At this stage, the Joint Steering Committee endorsed the reconstruction of the Al Hadba Minaret in its original location and opted for an intermediate solution for Al Nouri Mosque, aimed at maintaining the visual aspects of the building as it was before its destruction in 2017.
Recalling that “Al Nouri Mosque is a cultural asset, an archaeological and historical monument,” Iraq’s Minister of Culture expressed “a strong desire to maintain the authenticity of Al Nouri Mosque with the least of modification.”
The project, supported by the United Arab Emirates (UAE), aims to restore and reconstruct the historic landmarks of Mosul, notably the emblematic Al-Nouri Mosque and its celebrated, 45-meter tall leaning Al-Hadba Minaret, built more than 840 years ago. This historic and defining structure was all but leveled by violent extremists who occupied the city from 2014 to 2017. The project also provides employment opportunities and job training. It is an integral part of UNESCO’s flagship initiative Revive the Spirit of Mosul, launched in February 2018, as the Organization’s response for the recovery of one of Iraq’s most iconic cities, through the revival of education, heritage and cultural life.
Noura bint Mohammed Al Kaabi, the United Arab Emirates’ Minister of Culture and Knowledge Development of the United Arab Emirates (UAE) welcomed progress in the reconstruction project saying, “we have come a long way since the project’s inception. This progress would have not been possible without the relentless efforts made by the technical committee and the steering committee. […] We have witnessed significant developments on the ground. Al Nouri Mosque represents a historical and a cultural asset.
 “We are all aiming at the same goal […] and we shall agree on the principle of safeguarding this Cultural Heritage. This project has invested a great deal in the local community. We will continue to engage Maslawis throughout the process and are committed to train and hire more Iraqis in the project.”

 Tuesday’s meeting of the Joint Steering Committee marks the end of the first phase of the project that began in early 2019 and lasted a year. It consisted of clearing and demining the site, documenting and assessing it, stabilizing parts that could be salvaged as well as overall planning. 
In October 2019, UNESCO, the UAE and the Government of Iraq agreed to undertake the reconstruction of two churches in the Old City of Mosul: the Al-Tahera Syriac Catholic Church and the Conventual Church of Our Lady of the Clock, with a view to reviving the cultural diversity that has characterized the history of Mosul over the centuries.The President of the Sunni Waqf of Iraq, Saad Kambash for his part said that “rebuilding Al-Nouri Mosque, Al-Hadba Minaret and Al saa’a and Al Tahera Churches, is an essential part of the process of reviving the Spirit of Mosul and spreading hope to enhance the community cohesion” 
Due to the COVID-19 pandemic, the third meeting of the Joint Steering Committee was held virtually. It was co-chaired by the Minister of Culture of Iraq, Abdulameer Al-Hamdani, Minister of Culture and Knowledge Development of the United Arab Emirates (UAE), Noura bint Mohammed Al Kaabi, and the Assistant Director-General for Culture of UNESCO, Ernesto Ottone R.*, with the participation of the President of the Sunni Waqf of Iraq, Saad Kambash, the Representative of the Christian Waqf, Safaa Saffo, and Nicolas Tixier, of the Provincial Dominican Order.
T
he Assistant Director-General for Culture of UNESCO, Ernesto Ottone R., for his part said that “Mosul always was a crossroads of cultures, proud of its identity and diversity. The project underway pays tribute to the courage of the Moslawis who, spontaneously, in the face of violence, formed a human shield to protect their common heritage.”


The exact name is Ernesto Ottone Ramirez
Note by Baghdadhope

Iraq is a frightening future and Christians are “disappointed”!

By Chaldean Patriarchate
Cardinal Louis Raphael Sako 

It seems that Iraq is not an issue in the political forces plan in general!
And that citizens are not the subject of attention and follow-up. Iraq is only a geography, and not an afflicted people issue. Is this not what prompted thousands of Iraqis to demonstrate, demanding “a homeland and dignity”? 
Iraq will fix its affairs when a national government comes with “horsemen” who have experience and sincerity, people who are known for their integrity, patriotism, impartiality and loyalty, people without personal or sectarian ambitions or suspicious agendas, people who exert their efforts to revive a country and serve its children, and when the sectarian mentality and quotas culture ends, This epidemic, which is destroying the body of Iraq. 
This is a dream; we hope it will come true.
 Therefore, all Iraqis in this fateful and historical circumstance must leave their struggles and interests for reunification and solidarity to repel the common enemy, “the Coruna virus,” which threatens their lives, their economy, and their social and religious relationships. And to form a national government that builds a homeland of its own master and decision and holds his wealth. A government that meets the people’s demands for employment and services. We hope this appeal will be taken seriously, as it is a rescue track for a country on the verge of collapse. 
 For Christians, they have become a “vase” because of persecution, exclusion, displacement, and immigration. They have suffered and suffer from extremism, atonement, and terrorism. More than a million Christians have been abandoned, their churches have been bombed and destroyed, and their homes and property seized. We have accurate stats. Fear is all the fear that in the future they will lose their land, their historical roots, their identity, and get lost on all four corners of the globe. 
Here I would like to mention an example of marginalization, that whoever is nominated to the Parliament or the Ministry, is nominated by a political bloc to which he belongs. So we ask why he is not nominated explicitly in the name of his bloc, so he is respected more? And why is he nominated in the name of the Christian People, which is “a lie”? As a result, his interest and his follow-up will be in the interests of those who supported him, not to Iraq or Christians, and they will not let him offer anything to them! We feel bitter! 
 Oh God, save Iraq and the Iraqis from the Coronavirus, “and all forms of viruses,” so that they emerge out of these crises healthier and stronger

24 aprile 2020

Baghdad, i sacerdoti devolvono gli stipendi a poveri e vittime di Covid-19

Foto Patriarcato Caldeo
By Asia News

Per aiutare le persone più colpite dalla pandemia di nuovo coronavirus e la fetta più debole della popolazione, i parroci di Baghdad hanno deciso di donare i loro stipendi che si andranno a sommare ai 90mila dollari già stanziati dal patriarcato caldeo. La decisione è giunta al termine di un incontro che si è tenuto ieri sera fra i sacerdoti della capitale irakena e il primate card Louis Raphael Sako, insieme agli ausiliari mons. Shemon Warduni e mons. Basilio Yaldo. *
Durante l’incontro il porporato e i sacerdoti della capitale hanno discusso dei recenti sviluppi nell’affrontare la pandemia di Covid-19. Il primate caldeo ha rinnovato l’invito a far rispettare le misure di distanziamento nelle chiese, le direttive sanitarie e le chiusure disposte dalla autorità per contrastare la diffusione del nuovo coronavirus. 
Al riguardo, fino a nuova comunicazione restano sospese tutte le attività di gruppo all’interno delle parrocchie, fra cui il catechismo e le iniziative rivolte ai più giovani. Per questo i vertici della Chiesa caldea intendono rafforzare ancor più l’uso della rete e dei social media per restare in contatto con i fedeli, come ha sottolineato lo stesso card. Sako. Verranno proposti “programmi educativi e religiosi”, senza dimenticare i bisogni e le esigenze della vita quotidiana “delle famiglie in difficoltà in queste circostanze difficili”. 
In un appello rivolto alla comunità cristiana, il patriarca Sako sottolinea che “tutti gli irakeni in queste circostanza storica e fatidica devono mettere da parte le loro lotte e gli interessi personali”. In questo momento, prosegue il porporato, bisogna operare “per la riunificazione e la solidarietà per respingere il nemico comune” che minaccia le vite, l’economia e le relazioni sociali e religiose. 
Ad oggi in Iraq si registrano 1677 casi di nuovo coronavirus; le vittime ufficiali sono 83, le persone guarite 1171. Tuttavia, fonti mediche e analisti indipendenti criticano il bilancio ufficiale fornito dalle autorità e, nelle scorse settimane, alcuni dottori sono finiti nel mirino della polizia per aver denunciato un numero tre volte maggiore di contagi.

* All'incontro era presente anche il vescovo ausiliare Mons. Robert Jarjis
Nota di Baghdadhope

23 aprile 2020

Pandemic may revive Islamic State and hurt Iraq’s minorities, say NGOs

By Catholic News Agency
Courtney Mares

For Iraqi Christian and Yazidi communities still recovering from the destruction wreaked by the Islamic State, the coronavirus poses significant risks, NGOs have said in a joint statement. 
“The public health system in Sinjar and the wider Nineveh Governorate was decimated by ISIS during its brutal occupation and genocidal campaign in Iraq, beginning in 2014,” the letter stated.
“An impending humanitarian and security disaster looms large in Iraq. … There is a significant attendant threat to global security if ISIS uses this opportunity to regroup and return, but it does not have to be this way. Iraqi authorities and the United Nations must act now,” it continued.
Twenty-five NGOs working in northern Iraq issued a joint statement April 16 calling on the World Health Organization to undertake an assessment mission in the area, where testing has been limited, and urging Iraqi authorities to prevent the Islamic State from regrouping.
Signed by the Iraqi Christian Relief Council, Free Yezidi Foundation, Genocide Alert, and the Religious Freedom Institute, the statement described how the pandemic is exacerbating existing security, humanitarian, and health risks among displaced and rebuilding Iraqi minority communities. It highlighted, in particular, the global risk of a potential resurgence of the Islamic State.
Security threat
“COVID-19 and the precipitous drop in oil prices have caused the Iraqi economy to collapse, leaving a dangerous security vacuum for ISIS to exploit. Indeed, the resultant political turmoil and social strife recall the very conditions that earlier incarnations of ISIS and its supporters capitalized on during its initial surge almost a decade ago,” it stated.
“According to International Crisis Group, ISIS in its weekly newsletter Al-Naba called on its fighters to attack and weaken its enemies while they are distracted by the pandemic,” it added.
U.S. military officials have expressed concern that the Islamic State could use adverse conditions to its advantage in it recruitment efforts.
“COVID-19 has also hastened the departure of some coalition forces from Iraq, weakening counter-terrorism operations, while some ISIS detainees have recently escaped prison in Syria,” the letter stated.
On March 30, Islamic State fighters imprisoned in northwestern Syria revolted. The rioting prisoners took over one wing of the prison before Kurdish forces intervened.
“There is an urgent need for reform in the civilian security sector, in order to integrate regional militias into a unified Federal Police that upholds the rule of law and protects all citizens, regardless of religion or clan affiliation,” the letter said.

Patriarca Sako: la pandemia rafforza spiritualità e solidarietà islamo-cristiana

By Asia News

Nell’emergenza coronavirus, anche in Iraq “si sono registrati episodi di grande e aiuto e solidarietà fra cristiani e musulmani”, una “vicinanza umana e sociale” che si è concretizzata “in molti modi: nello stesso quartiere una persona più ricca distribuisce sacchi alimentari ai bisognosi”. È quanto sottolinea ad AsiaNews il primate caldeo, card Louis Raphael Sako, raccontando la situazione del Paese arabo nel contesto della pandemia di Covid-19, che ha causato sinora quasi 1700 contagi e 83 vittime ufficiali. “Anche la Chiesa irakena - aggiunge il porporato - si è prodigata donando 90 mila dollari, distribuiti alle varie parrocchie e che i sacerdoti hanno usato per aiutare le persone, senza distinzioni di religione”. 
Aiuti e solidarietà che, in queste settimane, corrono lungo un doppio binario. “Pure alcune moschee e musulmani - afferma il patriarca Sako - stanno aiutando e la loro opera è andata a beneficio di alcuni cristiani. In un contesto di emergenza, quando una persona viene a chiedere aiuto non si fanno discriminazioni”. La pandemia, prosegue, “ha favorito anche un ritorno alla religione, o meglio alla fede… C’è bisogno di Dio, di un aiuto soprannaturale, di una ragione sul senso della vita e del mondo. Ciò spinge anche a una conversione, a un ritorno ai valori spirituali”.
Sebbene il governo di Baghdad abbia allentato alcune chiusure, fra le persone “vi è ancora paura diffusa ad uscire”. Molti in realtà, racconta il card Sako, “non rispettano una legge, ma seguono l’istinto e restano a casa, usando internet e il cellulare per mantenere i contatti, avere notizie, seguire le liturgie come la messa che celebriamo ogni sera e trasmettiamo sulla pagina Facebook del patriarcato caldeo”. 
Migliaia di famiglie si collegano e seguono la messa. “Le case - spiega il porporato - sono diventate delle vere e proprie chiese domestiche, la spiritualità si è rafforzata e anche il legame con i caldei della diaspora”. In occasione della Pasqua la rete e i social hanno permesso di mantenere vivi i rapporti con la comunità in tutto il Paese, in una fase di reclusione e distanziamento “perché il virus non conosce confini, anche se il clima o altri fattori possono aver aiutato a limitare i contagi”. 
“Per la Pasqua - confida il patriarca - abbiamo ricevuto molte lettere e messaggi di auguri, anche da leader religiosi musulmani e autorità politiche fra le quali il presidente irakeno e il neo Primo Ministro. Fra i molti auguri, uno mi ha colpito in modo particolare: una autorità religiosa musulmana che ha usato la parola ‘festa di resurrezione’ e mi ha detto che ‘Cristo è veramente risorto’. Sono rimasto molto colpito”. 
L’emergenza coronavirus “cambierà la realtà, si dovrà cercare un nuovo ordine, rafforzare la solidarietà e rispettare la vita, basta guerre, armi, avere cura per l’ambiente e lottare contro l’inquinamento, curare la nostra casa comune” prosegue il primate caldeo. “Sono convinto - aggiunge - che in futuro non vi saranno più guerre di religione o civiltà, quanto conflitti di natura sempre più economica”. Ecco perché serviranno “maggiore giustizia sociale, uguaglianza fra nazioni, non si possono più trascurare i poveri. L’ordine mondiale voluto dagli Usa nei primi anni duemila ormai è finito”. 
Da ultimo, il card Sako rivolge un pensiero ai musulmani per l’inizio (oggi) del Ramadan, il mese sacro di digiuno e preghiera islamico. “La religione ha un messaggio, viene da Dio e il centro è l’uomo che deve vivere nel rispetto e nella dignità. Basta con la violenza e gli scontri settari, bisogna costruire una società degna per tutti i cittadini. Questo - conclude - è un tempo di amore e misericordia, non di violenza. Cristiani, ebrei, musulmani… il messaggio religioso non è solo per un gruppo specifico ma è per tutti, ogni uomo deve vivere la propria spiritualità con Dio”.

Coronavirus Covid-19: card. Sako, “iracheni respingano uniti il virus. Urge un governo nazionale capace di edificare una nazione sovrana”

By AgenSIR

“L’Iraq risolverà i suoi problemi quando nascerà un Governo nazionale composto da persone di provata esperienza, sincere, imparziali e leali, conosciute per la loro integrità, il loro patriottismo, senza ambizioni personali o settarie che non perseguono agende sospette. Persone che esercitano i loro sforzi per rilanciare il Paese e servire i suoi figli ora che l’epidemia sta divorando l’Iraq”.

È quanto afferma il patriarca caldeo di Baghdad, card. Louis Raphael Sako, in una nota diffusa oggi dal Patriarcato della capitale irachena. Il porporato lancia un accorato appello a tutti gli iracheni affinché “in questa fatidica e storica circostanza respingano insieme il nemico comune, il Coronavirus, che minaccia le loro vite, la loro economia e le loro relazioni sociali e religiose e si uniscano in un governo nazionale capace di edificare una patria sovrana e ricca. Un governo che sappia soddisfare i bisogni del popolo in materia di occupazione e servizi. Speriamo che questo appello venga preso sul serio, in quanto è una pista di salvataggio per un paese sull’orlo del collasso”. Sako rivolge un pensiero anche ai cristiani segnati dalla “marginalizzazione in politica, dalla persecuzione, dall’esclusione”, che soffrono “l’estremismo e il terrorismo. Più di un milione di cristiani sono stati abbandonati, le loro chiese bombardate e distrutte e le loro case e proprietà sequestrate. La paura è che in futuro perderanno la loro terra, le loro radici storiche, la loro identità e si disperderanno in tutti e quattro gli angoli del globo”. “Dio salvi l’Iraq e gli iracheni dal Covid-19 e da ogni tipo di virus per far sì che queste crisi vengano superate”, conclude il card. Sako.

22 aprile 2020

Erbil churches livestream Mass amid coronavirus lockdown

By Rudaw
Hadi Salimi - Sarkawt Mohammed  


Ainkawa churches have resorted to live streaming Mass services as the coronavirus lockdown continues. 
Mar Yousif church has been empty since the lockdown was introduced in mid-March, with no gatherings held over Easter. Instead, Mass is broadcast over the internet – also used by Pope Francis to live stream daily services from Rome. 
Local Christians continue to take part in services despite the lockdown. 
“We haven’t lost our faith and haven’t abandoned our church” local resident Faiza Abilhad told Rudaw. 
“God’s relationship with humans is not merely restricted to the churches or mosques, it has to be everywhere. People can pray and have a relationship with God everywhere,” added her daughter Dayana Dler. 
Mar Yousif priest Tariq Jameel insists that it is a “temporary solution.” 
“God willing, the situation will calm down as it was before,” he told Rudaw. 
More than 120,000 Christians live in the Kurdistan Region, as well as the disputed territories – 60% of Iraq’s Christian population.

In Iraq, aid groups face lockdown constraints trying to help displaced

Dave Gavlak (Catholic News Service)

Atop Catholic humanitarian group expressed concern for the tens of thousands of Iraqis displaced inside their country and dependent on assistance, because access to them has become severely restricted due to COVID-19.
"The government in the northern Kurdish area of Iraq has been very careful and restrictive (with regard to measures to tackle coronavirus), more so than in central or southern Iraq," said Hani El-Mahdi, Iraq country representative for the U.S. bishops' Catholic Relief Services. El-Mahdi spoke to CNS by phone from the area's capital, Irbil.
"But access to people is a challenge," El-Mahdi said of the current situation as most of Iraq faces lockdown in a bid to stem the spread of COVID-19. Iraq has reported 1,434 cases of the coronavirus as of April 17, but some medical professionals claim the number could be higher.
"Travel between cities and within cities in the first two to three weeks was very restrictive. Now, the government is looking into requests (by aid groups) to access certain areas. But still, most of the nongovernmental organizations and Caritas, whom we work with closely, and others in Irbil, we are all under the same situation -- we cannot access the population in these circumstances," El-Mahdi explained.
"People are stranded more than ever," he said.
El-Mahdi said nongovernmental organizations and the Kurdish government are considering how to change the way groups like CRS and Caritas can operate under the current constraints, perhaps implementing remote systems and various technologies.
The CRS representative said most of the organization's work in recent years has been aiding the "returnees," Iraq's religious minorities, such as Christians, Yazidis and Shiite Shabak, who were victims of the Islamic State militants' violent takeover of their towns and villages, both in and outside the Ninevah Plain region from 2014 until 2017.
This has involved aiding about 10,000 people by rehabilitating houses and schools, providing people with livelihood opportunities, educational services and training as well as encouraging ways to reconcile different religious and ethnic communities by tackling issues and building social cohesion among those groups.
CRS also works with the Archdiocese of Irbil to assist those still displaced due to the Islamic State invasion who cannot return to their cities or towns. In the northern city of Dahuk, CRS is helping Yazidis regain educational opportunities and in Zakho, near the Turkish border, it hopes to set up a program establishing livelihood activities.
"The majority of the internally displaced live outside of camps" and in limited measure can access food markets that are functioning, El-Mahdi explained. But restrictions due to the coronavirus mean that no one is permitted to go to offices to work.
"Definitely our travel out of Irbil and Dahuk is very, very limited. Many of our current programs, such as shelter rehabilitation and education, are completely on hold now because schools are closed. Our educational program has been suspended," he said. "It's still very limited to where we were in February."
"Over the past two to three weeks, we have been seriously working with partners trying to restructure many of our program activities, so we can provide some remote assistance, bring cash assistance through mobile money. We are thinking about new ways to help people," El-Mahdi said.
Meanwhile, humanitarians are expressing concern for the welfare of Syrian refugees and other internally displaced Iraqis still stuck in camps.
Kurdish media reported that Turkish warplanes and drones flew into Iraqi airspace and bombed a refugee camp near Makhmur, some 25 miles south of Irbil, killing three in the camp April 15.
The media outlets said that the incident was not the first time Turkey carried out airstrikes against refugees and in areas where minorities, such as Yazidis, live in northern Iraq. They reported that Turkey claims it is targeting "terrorists," but has not presented evidence to back the claim.
In another development, the U.N. refugee agency announced April 17 that it is trying to provide cash assistance to some 100,000 vulnerable families in camps for refugees and internally displaced people so they may purchase basic hygiene items to prevent the spread of COVID-19. UNHCR is responsible for the camps, including Basirma refugee camp north of Irbil, where the program has begun. UNHCR said it would also try to reach the families of returnees living in urban areas.
"During these difficult times, we must support those who were forced to flee their homes. Like all of us, they are worried for their families and for themselves, but they don't have the necessary means to protect themselves. Cash will help them buy basic hygiene items, which is an essential preventive measure," said Philippa Candler, acting representative of UNHCR in Iraq.
The U.N. children's agency, UNICEF, said it "will provide 1,800 health care workers with infection-control equipment such as goggles, three-layered masks and gloves, to support Iraq's health care system." It added that it is ensuring the continuity of water and wash services in camps for the internally displaced despite the lockdowns.
El-Mahdi said the nongovernmental organizations working inside the camps have been trying to advocate with the U.N. to grant them access to people in the most dire need.
"The U.N. can help these people to a limited extent, but without granting access to the NGOs, who are the service providers to those camps; it is a challenge," he said.

Kirkuk, nell’emergenza Covid-19, l’Isis sferra nuovi attacchi

By Asia News

Le milizie dello Stato islamico (SI, ex Isis), sconfitte sul piano militare ma ancora attive in varie zone del Medio oriente, stanno approfittando dell’emergenza causata dalla pandemia di nuovo coronavirus per scagliare nuovi (e ripetuti) attacchi in Iraq. Fonti locali e testimoni confermano che, nel mese di aprile, si sono registrate diverse operazioni di guerriglia e attentati compiuti dagli uomini del “califfato” o da gruppi sconosciuti nei territori contesi. 
Fra le zone più colpite vi sono il nord dell’Iraq e, in particolare, la città di Kirkuk, contesa fra governo centrale e curdi per gli enormi giacimenti di petrolio racchiusi nel sottosuolo. Secondo fonti di al-Monitor, dal 17 marzo data di inizio del coprifuoco e dello stato di emergenza anti-pandemia “si è verificata una crescita delle attività” jihadiste. 
Dietro gli attacchi vi sarebbero “cellule dormienti” dello Stato islamico attive a Hawija, a sud-ovest di Kirkuk. La città è diventata famosa in passato, suo malgrado, per un video risalente al 2015 in cui si vedevano i miliziani decapitare un gruppo di soldati curdi. A metà aprile un cecchino dell’Isis ha ucciso un poliziotto a un centro di controllo proprio ad Hawija; il giorno successivo alcuni jihadisti hanno teso un’imboscata ad alcuni soldati; il 20 aprile un reparto della sicurezza ha scoperto e smantellato un rifugio dei miliziani a Samarra pieno di armi; lo stesso giorno un gruppo rimasto anonimo ha ucciso tre soldati irakeni a Diyala; il giorno seguente altri soldati sono rimasti feriti nel contesto di una imboscata, anche in questo caso ignoti gli autori. 
“Cellule e miliziani dell’Isis pronti a colpire in Iraq ce ne sono ancora” conferma ad AsiaNews don Paolo Thabit Mekko, responsabile della comunità cristiana a Karamles, nella piana di Ninive, nel nord del Paese. “Di solito - prosegue il sacerdote - compiono attacchi veloci e poi si ritirano, anche se la portata e l’intensità delle violenze non sono paragonabili a quelli del passato”. La situazione “non è chiara, vi sono operazioni limitate” che non dovrebbero significare “una rinascita del Califfato”. 
La situazione è “di incertezza” prosegue don Paolo e l’emergenza causata dal nuovo coronavirus “ha provocato ulteriore confusione”. Questo quadro “ha di certo aiutato” i jihadisti “nei loro attacchi” e a questi “si sono affiancati altri gruppi dalla matrice incerta”. La situazione più critica “è a sud di Kirkuk dove alcune cellule si nascondono nel deserto” per poi sferrare “attacchi improvvisi, come successo qualche settimana fa contro i Peshmerga (i combattenti curdi)”. 
Più in generale, il sacerdote esclude “un ritorno su larga scala dell’Isis” sebbene il ritiro dei soldati americani da una base a sud di Kirkuk “potrebbe aver incoraggiato i jihadisti”, ma “non c’è un panico diffuso”. L’attenzione di tutti, dal governo alle varie autorità, è incentrata “sul contenimento del coronavirus” e a “mitigare gli effetti terribili del virus sull’economia e il lavoro, che potrebbe colpire fino al 40/50% degli irakeni”.  
A Mosul e Ninive ormai i timori di pandemia sembrano rientrati, diverse aree del Kurdistan irakeno stanno riaprendo perché tutti i malati sarebbero guariti. A Erbil la situazione sta migliorando e anche a Baghdad le autorità centrali hanno allentato la morsa e limitato i provvedimenti restrittivi, in primis limitando le ore in cui è in vigore il coprifuoco.

14 aprile 2020

Baghdad's monuments fall apart or destroyed despite laws

By Al Monitor
Ali Abdulhadi al-Mamouri



Khan Murjan, built in 1358 by Amin al-Din Murjan al-Alkhani, has been used for many purposes in its long life. Initially a caravanserai, or inn for travelers, this magnificent example of 14th-century architecture consists of large, high-ceilinged rooms on two stories around a closed paved courtyard. The building was first turned into a museum in 1935, then closed down. In 2003, it was reopened as a luxury restaurant, with traditional music playing. 
 But this treasured historical heritage is far from being well-kept. Its southern courtyard was filled with sewage for months recently until finally the local authorities repaired a broken pipe. 
But the whole water and sewage system needs an overhaul to prevent the same thing from happening again. 
Khan Murjan is hardly an isolated case. 
Many of the old buildings in Iraq’s capital are falling apart. 
Some have already been left to collapse so the land can be used to build modern buildings. The home of Iraq’s first finance minister, Sassoon Eskell, in Baghdad was demolished in August 2016 and put up for new construction by the Baghdad municipality, but nothing has been done on the land so far. 
The home of Prime Minister Yasin al-Hashimi, described by Iraqi architect and academic Khaled al-Sultani as one of the most important features of modernity in Iraq, was demolished without any objections from the General Authority for Antiquities and Heritage, whose role is precisely to protect such architectural heritage. 


The Syriac Catholic Church in Shorja, which closed its doors in 2017 due to lack of attendance, was demolished and will be replaced by commercial development. *


 Some of the historical buildings that have managed to escape collapse have become eyesores. Despite the set of laws and instructions regulating their restoration as close as possible to the original, many have simply been “repaired” or “strengthened” with strange aluminum sheets or slabs of concrete. 
Mohammed al-Chalabi, an architect and academic at the Department of Architectural Engineering at the University of Baghdad, and the author of the Encyclopedia of Iraqi Architecture, told Al-Monitor that Iraqi architectural heritage was basically divided into two: ancient houses built in the traditional Iraqi architectural style and the more modern architecture that began in the 1920s. He explained that there were very few left of the first group, which were palaces and mansions used by traditional rulers, and those that remained were likely to collapse soon due to neglect. The second group of 20th century buildings can still be saved if the state can take responsibility to preserve and restore them, by providing financial incentives to its private owners if necessary, he noted. 
 A set of laws regulate the preservation and renovation of heritage buildings; the primary article is the Antiquities and Heritage Law No. 55 of 2002, which aims to protect historical monuments from being torn down. In addition, the Baghdad municipality has its own regulations to ensure that the urban fabric of the city is protected and that monuments and areas classified as heritage sites are protected. But laws on paper and calls by politicians do little to change the situation on the ground. 
The most striking example is Rasheed Street, the capital’s cultural and commercial artery that was declared a protected area on Feb. 14. But for many of the buildings it may be too late. Many of the early 20th-century buildings of Rasheed Street are already replaced with new ones and the few remaining ones are falling apart. The street’s Al Zawra Cinema, for example, was closed down years ago and has not received any maintenance. The building facade was damaged recently due to the clash between protesters and security forces. If a building is falling apart, contracts and real estate managers — particularly those supported by influential political parties — can find a way to take over ancient buildings and construct new ones in their place. 
They often benefit from the gray zones in the authorization. Often, the municipality and the General Authority for Antiquities and Heritage are bypassed when endowment offices — which are directly linked to the prime minister’s office and have jurisdiction over the religious sites — authorize the sites to be torn down. Or when owners of buildings under private ownership want to destroy the old building and construct a modern one in its place and set their own buildings on fire. Local reports indicate that many building owners have taken advantage of the protests that have been taking place in Baghdad since October 2019, to set heritage buildings on fire. The Iraqi judiciary is trying to stop many of these sabotage operations within the laws to protect antiquities and heritage, but it often acts after the fact and would have nothing left to do to save these buildings. 
According to a Baghdad municipality source, the building of the Sharia Court in Nahr Street was demolished by the Sunni Endowments in 2010, by deliberately setting the building on fire. The court was an important historical monument built over 200 years ago by Adila Khatun, a wealthy woman who built many mosques and a large number of endowments. The court was demolished and turned into commercial shops, leaving only the room with Khatun's tomb as a remnant of the building’s past. One of the difficulties, said Chalabi, was the shortage of architects who could carry out restorations and renovations of old buildings. He suggested that there should be a special architectural program or a faculty to restore and preserve selected buildings. “This specialized school would attract an elite group of researchers to study these buildings and then develop a comprehensive guide that would enable restoring heritage with modern designs and purpose,” he said. 

Ali Abdulhadi al-Mamouri is an Iraqi political science scholar focusing on political sociology and public policy. The author of "National Security Policy in Iraq," he has conducted considerable research on Iraqi national security and political sociology.

*
Recently demolished church in Baghdad to be replaced with commercial development
By Middle East Architect April 5, 2020 

6 aprile 2020

Pasqua e pandemia, messaggio del Patriarca Sako: il Signore protegga l’Iraq e il mondo

By Fides

Nei giorni che precedono la Pasqua, i cristiani «non possono celebrare i vari momenti liturgici» a causa della crisi pandemica che sta travolgendo il mondo, ma «continuano a pregare nelle proprie case» e in loro «è viva la speranza che ci sarà il “passaggio” dall’oscurità alla luce, dalla fragilità alla forza, dalle malattie alla guarigione».
Lo scrive il Patriarca caldeo Louis Raphael Sako, in un messaggio diffuso in vista della Pasqua imminente e inviato anche all’Agenzia Fides.
In questo tempo, che vede anche le celebrazioni pasquali segnate dal flagello della crisi pandemica – afferma il Cardinale iracheno - «tutti devono analizzare il proprio comportamento: il nostro senso della morale vacilla, sconfinando in comportamenti segnati da corruzione, bramosia di denaro pubblico, violenze, minacce, omicidi, invasioni, divorzi, aborti... abbiamo allontanato Dio dal nostro mondo, “usandolo” come strumento per i nostri comportamenti indegni» prosegue il Patriarca, aggiungendo che anche nelle circostanze presenti si può mendicare la piena conversione e «il ritorno a Dio, ai principi della nostra fede, alla spiritualità ed alla nostra vera morale».

I tanti mali che affliggono il presente – rimarca il Primate della Chiesa caldea – chiamano in causa anche la responsabilità e l’auspicabile autocritica di chi esercita il potere:
«L’infezione da Coronavirus, le guerre, i conflitti in più Paesi con migliaia di morti e feriti, i milioni di sfollati, le infrastrutture distrutte» ripete il Patriarca Sako, «devono essere per i Leader politici del mondo momenti di riflessione che li aiutino a rivedere le loro strategie politiche, correggerle e fornire risposte concrete che rispettino la vita in ogni sua forma e l’ambiente, contrastando l’inquinamento, il cambiamento climatico e cessando la produzione di armi che generano per se stesse la morte».
Il Patriarca, richiamandosi all’Enciclica Laudato Si’ sulla cura della “casa comune”, richiama l’urgenza di un «Piano globale per costruire una società più pacifica e prospera», e conclude con l’augurio
«di una Santa Pasqua ed un’imminente guarigione dall’infezione da Coronavirus», e con la preghiera che «il Signore protegga l’Iraq ed il mondo intero». 

Easter and Corona The need for Self – critic and Change

By Chaldean Patriarchate

Louis Raphael Card. Sako 

 In spite of all precautions against Coronavirus all over the world, this pandemic is still killing thousands of people; infecting much more; and continues to threaten human health, social life and economy. Additionally, thousands of people lose their jobs and livelihood on daily basis. Therefore, the whole world must realize the seriousness of this contagious disease before is too late, in order to make the right decisions in combating it. Humanity needs an awakening for its rebirth.
 Easter of Resurrection
although Christians around the world are not able to celebrate these important liturgical events as they used to do annually due to the current situation, they keep praying at their homes, making their hope as a real “Pass-Over”: from darkness to light; from fragility to strength; from illness to health; from suffering to freedom; from selfishness to altruism and from isolation to fraternal solidarity, so as people can live together with love, respect, peace and joy. 

 Self-critic and Hope
Self-criticism should be everyone’s “duty”, since morals have been falling back, marked by corruption, greed, stealing public money, violence, threats, murders, displacement, divorce, abortion, etc. Since, we have distanced God from our world or hanged our mistakes on Him! Hence, Easter and Corona lesson is nothing more than an invitation for a full conversion to God to the principles of our faith, spirituality and real morals, as we prepare for a better future. 

 Political Leaders
Shouldn’t Lose their Humanity, but rather to grab the opportunity of Coronavirus outbreak as well as wars and conflicts in more than one country, leaving thousands of dead and injured victims, millions of displaced people and massive damage to infrastructure, to have a moment of reflection in 
reviewing, analysing and criticising their policies and strategies. It is time to correct their approaches and find the right solutions for respecting life in all its forms; protect the environment by fighting pollution and climate change; and stop encouraging deadly weapons production that generate death.<

It is time for the world leaders to respect human rights and to adopt appropriate laws towards a world without: wars, conflicts, dead, fear, and poverty. Instead, they should look for a comprehensive plan to build a peaceful and prosperous world, where social justice can be applied and clean environment can be sustained for a better future, in accordance with Pope Francis encyclical letter of 2015, Laudatory Si’ “on caring for our Common House”.
 The coincidence of having Easter during the catastrophe of Coronavirus might result in enlightening our insights, so we can rise from our stumble, stronger and more determined to bear the full responsibility for the humankind and the whole world.
Let us pray for the rebirth of humanity and the revival of our world.

I wish you all a blessed Easter and a prompt recovery from coronavirus. 

 May God protect Iraq and the whole world.

3 aprile 2020

IRAQ: Fanatics still dream of removing Christians

Fionn Shiner
April 12, 2020

More than three years on from the defeat of Daesh (ISIS), Islamists in Iraq are as determined as ever to rid their towns and cities of Christians – according to a senior bishop, who has warned of a surge in extremism.
Chaldean Catholic Archbishop Najeeb Michaeel Moussa of Mosul and Akra told Catholic charity Aid to the Church in Need (ACN) that the Islamist mindset means many Mosul Christians displaced by Daesh are too afraid to go back.
He said: “The fanatical ideology continues to reign in many minds, and some people are still dreaming of driving all the Christians out of their historical dwelling places.”
He added: “The greatest fear, and one which prevents Christians from returning to their former homes in Mosul, is that of seeing the renewed growth of Islamic fundamentalism.” According to the archbishop, Christians and other religious minorities need “the disappearance of the Salafist mentality” that is heavily embedded in the Iraqi establishment.
He added: “Sadly, however, this sectarian mentality continues to impose the Shari‘a [Islamic law] within the Iraqi legislation. The school textbooks and the sectarian preaching in the mosques are a source of social and political division.
 “The separation of politics and religion would be a blessing, and could certainly ease the Calvary that the Christians have been so painfully enduring ever since the seventh century.”

 Archbishop Moussa said that Christians wanted to live in an Iraq where they are treated with respect and not persecuted for their religious beliefs.
 He said: “The hope of the Christians is to be able to live in peace in their own country on the basis of equality of rights and duties, on exactly the same basis as the other Iraqis and not as second-class citizens or as dhimmis [the discriminatory status given to non-Muslims].
 “They continue to demand their rights for the revision of certain unjust laws, for example, the forced conversion to Islam of young underage girls, if one of the parents should become a Muslim.”
 
 The archbishop said Christians need equal opportunities at work and that some jobs are not open to them.
 He said: “The Christians are also demanding the right to equality of the sexes with regard to matters of inheritance, marriage, freedom of religion and so forth… But he added: “Personally, I am optimistic regarding the future of the Christians in Nineveh and in Iraq. Through education and culture, we can overcome obscurantism and violence.”

P. Samir: Come Gesù nel deserto, in quarantena per guarire dal male (II)


Samir Youssef *

1 aprile 2020


Nella quarantena vi è “una similitudine con l’esilio di Gesù nel deserto” per “guarire e purificare da ogni male”, da ogni virus “che colpisce il cuore e la mente, il nostro spirito”. 
È quanto scrive p. Samir Youssef, sacerdote caldeo del nord dell’Iraq, nella seconda parte della testimonianza affidata ad AsiaNews in piena emergenza coronavirus. Da qualche tempo, racconta il sacerdote, “celebriamo la messa per l’Italia”, poi “mi metto in ginocchio davanti al crocefisso, e prego in arabo e italiano”. In un periodo di grande prova e sofferenze, la riscoperta della fede diventa elemento di forza e sostegno. “Credo veramente Di seguito, la seconda parte dell’intervento di p. Samir. 

Per la prima  clicca qui

Nella quarantena vi è una similitudine con l’esilio di Gesù nel deserto per guarire e purificare da ogni male, da ogni virus che colpisce il cuore e la mente, il nostro spirito. Non dobbiamo avere paura di chi uccide solo il corpo, ma dobbiamo temere quello che finisce per uccidere lo spirito: pensiamo alle persecuzioni nel mondo, quella religiosa e sociale, economica, il crimine, le droghe… quante persone muoiono per questi virus.
Da quando l’epidemia ha iniziato a colpire l’Italia, poi altri Paesi, abbiamo continuato a pregare in ginocchio ai piedi di Gesù crocifisso e bussare al suo cuore misericordioso per chiedere la grazia di salvare il mondo. Tutti noi abbiamo bisogno della sua misericordia. Per questo io celebro la messa ogni giorno, in rito latino e nella lingua italiana: mi piace ed è bello anche farlo da solo. La domenica celebriamo messe e le diffondiamo online su internet, con la sola presenza della corale, ma ora il governo ha impedito anche questo. La sera prego il Rosario con mia mamma e mia zia, dopo torno alla parrocchia e prego il Rosario della misericordia per l’Italia e per tutto il mondo.
L’economia come in tutto il mondo è in difficoltà, tutto è fermo; io penso che i danni dureranno per anni. Qui le fabbriche sono chiuse e per ripartire avranno bisogno di un sostegno delle autorità. In Iraq sta colpendo forte, perché la maggior parte della nostra economia si base sul prezzo del petrolio e oggi è molto basso. Il timore è che il virus resti, diventando stagionale. Il mondo dopo il coronavirus non sarà più come prima, molte abitudini resteranno. Siamo ormai così abituati a lavarci le mani e disinfettarle che un mio amico sacerdote, invece dello zucchero mi ha messo il disinfettante nel the!
Credo veramente che solo con l’aiuto di Dio tramite la croce di Gesù potremo uscire da questa situazione. Senza di Lui non possiamo fare nulla. Per questo il Papa una settimana fa ha visitato la croce miracolosa nella chiesa di san Marcello, domandando la grazia di poter salvare l’Italia e il mondo da questa epidemia. Poi l'hanno trasportato a piazza san Pietro per essere innalzato come simbolo della Chiesa universale, con le braccia aperte verso il mondo.
Per molti la sospensione della messa è una dura prova: tutti i riti collettivi - funzione domenicale, funerali, matrimoni, battesimi, cresime e comunioni - sono sospesi. Credo però che le preghiere si possano fare ovunque e in questo momento la Chiesa è dappertutto, si può trovare anche nelle case e negli ospedali. E qualsiasi cosa facciamo per i malati e i deboli, è come se fosse una messa celebrata in modo mistico. Il nostro patriarca ha lanciato una preghiera per l’Italia e celebra le messe in diretta online, per permettere a tutti di assistere dalle proprie case. 
Anche nella mia diocesi il vescovo celebra da solo e la funzione viene diffusa in rete. Per quanto riguarda la nostra parrocchia, io celebro la sera alla presenza di tre persone e anche noi la diffondiamo sui social, così tutta la parrocchia si unisce in modo ideale. Ascoltano la parola di Dio e restiamo in contatto, uniti in un corpo mistico. Da qualche tempo celebriamo una messa anche per l’Italia. Dopo la messa mi metto in ginocchio davanti al crocefisso, e prego in arabo e italiano la litania che ho portato con me dalla chiesa di san Marcello, dove c’è la croce miracolosa. La Chiesa italiana, con tutto il popolo, sono stati al nostro fianco nei momenti difficili di guerra e persecuzioni, sotto l’occupazione dell’Isis. Oggi preghiamo tutti per l’Italia, siamo tutti italiani.


* sacerdote della diocesi di Zakho e Amadiya

P. Samir: dall’Italia all’Iraq, il coronavirus nuova guerra globale (I)

Samir Youssef *
31 marzo 2020

Dall’Italia all’Iraq, l’emergenza coronavirus è ormai una sfida globale da combattere con la preghiera e seguendo le indicazioni delle autorità politiche e sanitarie, per contrastarne la diffusione. P. Samir Youssef, sacerdote caldeo del nord dell’Iraq, è stato per anni in prima nell’opera di assistenza e aiuto a cristiani, musulmani e yazidi vittime dello Stato islamico, divenuto un partener di AsiaNews nella campagna "Adotta un cristiano di Mosul".  Oggi rivolge la sua preghiera (nel video) all’Italia, alle vittime della pandemia che assomiglia sempre più a un nuovo conflitto. La “terza generazione” di guerre, di tipo “biologico […], fredda e calda assieme come è l’influenza”. “Una guerra - sottolinea - fra la luce e il buio, fra il bene e il male nella loro eterna contrapposizione”.

Ecco, di seguito, la testimonianza di p. Samir (Prima parte).

Anzitutto prego che stiate tutti bene, chiedendo al Signore nostro salvatore di intervenire e salvare l’Italia, e tutto il mondo, da questo maledetto virus. Come nel vostro Paese, anche qui è tutto fermo e i cittadini sono reclusi in casa, chiuse le università, le chiese, le attività collettive, i ristoranti, i centri commerciali. Restano aperti solo i mini-market, le farmacie e gli ospedali. Siamo in pieno coprifuoco, la maggior parte dei prodotti arrivano dalla Turchia, alcuni farmaci sono di produzione interna ma la gran parte proviene da Italia e Svizzera; tuttavia, resta la paura di una mancanza di medicinali per il futuro.
Quanti problemi impensabili ha creato questa invisibile creatura! Qui a Enishke, nel Kurdistan irakeno, si può passeggiare ma solo vicino alla chiesa, nelle strade principali è vietato: in un primo momento il blocco era in vigore fino al 29 marzo, poi il governo ha posticipato fino all’8 aprile ma andrà sicuramente oltre. Il numero dei contagi è sull’ordine delle centinaia in tutto l’Iraq, ma è difficile avere stime affidabili, anche perché non sono stati chiusi subito i confini con l’Iran, principale focolaio di Covid-19 nella regione mediorientale.
Dal primo giorno in cui il virus ha colpito l’Italia, ho provato profondo dolore e grande vicinanza, non solo io ma tutti qui in Kurdistan, cristiani e non, memori del grande aiuto ricevuto in passato dal vostro Paese. Abbiamo sentito tante storie tristi e toccanti: di medici e di infermieri, i loro sacrifici per stare negli ospedali per giorni; di quelli che non hanno voluto tornare alle loro case per non portare il virus ai loro cari, le storie di quelli che sono deceduti, le persone anziane che muoiono negli ospedali privati del conforto dei figli, dei parenti. E delle vittime non solo anziane, ma pure i giovani pieni di vita. La fila di bare fuori dalle chiese e quelle trasportate dall’esercito.
Italia poi Francia, Stati Uniti, il continente africano, l’Asia… tutto il mondo si trova davanti a una sfida: o vinceremo questo maledetto virus insieme, e per sempre, o continuerà fra noi emergendo di nuovo con tutta la sua forza e terrorizzandoci di nuovo. Anche qui da noi c’è il coprifuoco, ma i giovani continuano a uscire specialmente i curdi, fino a che il governo [di Erbil] non ha deciso di schierare i Peshmerga per costringere la gente nelle case. Tutti noi stiamo collaborando: religiosi, medici, politici, forze di polizia, esperti e membri della sicurezza per fermare questo virus.
Io credo sia cominciata la terza generazione delle guerre, la guerra biologica. E non è necessario l’intervento dei governi, bastano tre grandi compagnie tecnologiche che vogliano determinare i destini del mondo per sfruttare questo virus a proprio vantaggio. In futuro questo momento verrà analizzato con maggiore chiarezza… c’è un mistero dietro al tutto. Come si vede, siamo in una guerra globale ma non è un conflitto classico. Credo che le guerre convenzionali - come è finita la guerra fredda - stiano per finire in Siria, Libia e Yemen per far posto ad un altro tipo di guerra, fredda e calda assieme, come è l’influenza.
Sarà una guerra fra la scienza e il fare delle persone di buona volontà e la scienza e il fare delle persone che muovono per interesse, fra la luce e il buio, fra il bene e il male nella loro eterna contrapposizione. E qui dobbiamo parlare di due modi e vie di protezione, l’una spirituale  e la seconda sanitaria. La prima con le preghiere, la lettura del Vangelo, l’affidarsi al Signore e avere fiducia nella sua misericordia. La seconda protezione consiste nel seguire la via della scienza, praticare le procedure del sistema sanitario.
(fine prima parte)
* sacerdote della diocesi di Zakho e Amadiya