By Baghdadhope*
“Baghdad ha perduto la sua bellezza e non ne è rimasto che il nome.
Rispetto a ciò che essa era un tempo, prima che gli eventi la colpissero e gli occhi delle calamità si rivolgessero a lei, essa non è più che una traccia annullata, o una sembianza di emergente fantasma.”
Ibn Battuta
"La situazione sta peggiorando. Gridate con noi che i diritti umani sono calpestati da persone che parlano in nome di Dio ma che non sanno nulla di Lui che è Amore, mentre loro agiscono spinti dal rancore e dall'odio.
Gridate: Oh! Signore, abbi misericordia dell'Uomo."
Mons. Shleimun Warduni
Baghdad, 19 luglio 2014
Baghdad, 19 luglio 2014
1 agosto 2019
Sinodo della chiesa caldea ad Erbil. 3/13 agosto 2019: dati
By Baghdadhope*
Di seguito l'elenco in ordine alfabetico dei 23 vescovi che compongono il sinodo della chiesa caldea che si terrà dal 3 al 13 di agosto 2019 ad Erbil, nel Kurdistan iracheno.
1. Alnaufali Habib (1960)
24/01/2014 Arcivescovo di Bassora
2. Alqas Rabban (1949)
06/12/2001 Vescovo di Amadiya
11/07/2013 Vescovo di Zakho ed Amadhiya
3. Audo Antoine (1946)
8/01/1992 Vescovo di Aleppo
4. Garmou Ramzi (1945)
05/05/1995 Arcivescovo coadiutore di Tehran
07/02/1999 Arcivescovo di Tehran
20/07/2013 Visitatore Apostolico per l’Europa
19/11/2016 Dimissioni dalla carica di Visitatore Apostolico
22/12/2018 Arcivescovo di Diarbekir dei Caldei (Turchia)
5. Ibrahim N. Ibrahim (1937)
11/01/1982 Esarca Apostolico USA
07/03/1982 Vescovo titolare Anbar dei Caldei
03/08/1985 Vescovo USA est (San Tommaso Apostolo)
03/01/2014 Vescovo emerito
6. Isaac Jacques (1938)
07/05/1997 Arcivescovo di Erbil
04/05/1999 Dimissioni dalla carica vescovile
21/12/2005 Arcivescovo titolare di Nisibis dei Caldei e Vescovo ausiliare
19/12/2012 - 01/02/2013 Amministratore della chiesa caldea
15/01/2015 Arcivescovo Emerito
7. Jammo Sarhad Y. (1941)
21/05/2002 Vescovo USA ovest (San Pietro Apostolo)
07/05/2016 Vescovo Emerito
8. Jarjis Robert (1973)
22/12/2018 Vescovo ausiliare di Baghdad e titolare di Arsamosata
03/06/2019 Vescovo ausiliare per gli affari culturali
9. Kalabat Francis (1970)
03/05/2014 Vescovo USA est (San Tommaso Apostolo)
09/08/2017 - 31/10/2017 Amministratore Apostolico dell’Eparchia di Sant'Addai (Canada)
10. Kassab Jibrail (1938)
24/10/1995 Arcivescovo di Bassora
21/10/2006 Arcivescovo di Australia e Nuova Zelanda (San Tommaso Apostolo)
15/01/2015 Arcivescovo Emerito
11. Kassarji Michael (1956)
18/01/2001 Vescovo di Beirut
12. Maqdassi Mikha P. (1949)
06/12/2001 Vescovo di Alqosh
13. Meram Thomas (1943)
30/11/1983 Arcivescovo di Urmia e Vescovo di Salmas, ora Emerito
14. Moussa Najib Mikhael O.P. (1955)
22/12/2018 Arcivescovo di Mosul
15. Nona Emil S. (1967)
13/11/2009 Arcivescovo di Mosul
06/02/2015 Arcivescovo di Australia e Nuova Zelanda (San Tommaso Apostolo)
16. Sako Louis (1948)
27/09/2003 Arcivescovo di Kirkuk
01/02/2013 Patriarca di Babilonia dei Caldei
Cardinale 28/06/2018
17. Shaleta Emanuel Hana (1956)
06/02/2015 Vescovo del Canada (Sant'Addai)
09/08/2017 Vescovo USA ovest (San Pietro Apostolo)
18. Sirop Saad (1972)
24/01/2014 Vescovo di curia patriarcale
19/11/2016 Visitatore Apostolico per l’Europa
19. Soro Bawai (1954)
11/01/2015 Vescovo in servizio pastorale presso la diocesi degli Stati Uniti Occidentali
(San Pietro Apostolo)
31/10/2017 Vescovo dell'Eparchia di Sant'Addai (Canada)
20. Thomas Yousif Mirkis(1949)
24/01/2014 Arcivescovo di Kirkuk
21. Warda Bashar M. (1969)
24/05/2010 Arcivescovo di Erbil
22. Warduni Shleimun (1943)
12/01/2001 Vescovo titolare Anbar dei Caldei e Vescovo di curia patriarcale
07/05/2016 Amministratore Apostolico sede vacante dell’Eparchia Saint Peter the Apostle of San Diego dei Caldei
09/08/2017 Vescovo titolare Anbar dei Caldei e Vescovo ausiliare emerito
23. Yaldo Basel (1970)
06/02/2015 Vescovo ausiliare di Baghdad e titolare di Bethzabda
03/06/2019 Vescovo ausiliare per gli affari pastorali
Di seguito l'elenco in ordine alfabetico dei 23 vescovi che compongono il sinodo della chiesa caldea che si terrà dal 3 al 13 di agosto 2019 ad Erbil, nel Kurdistan iracheno.
1. Alnaufali Habib (1960)
24/01/2014 Arcivescovo di Bassora
2. Alqas Rabban (1949)
06/12/2001 Vescovo di Amadiya
11/07/2013 Vescovo di Zakho ed Amadhiya
3. Audo Antoine (1946)
8/01/1992 Vescovo di Aleppo
4. Garmou Ramzi (1945)
05/05/1995 Arcivescovo coadiutore di Tehran
07/02/1999 Arcivescovo di Tehran
20/07/2013 Visitatore Apostolico per l’Europa
19/11/2016 Dimissioni dalla carica di Visitatore Apostolico
22/12/2018 Arcivescovo di Diarbekir dei Caldei (Turchia)
5. Ibrahim N. Ibrahim (1937)
11/01/1982 Esarca Apostolico USA
07/03/1982 Vescovo titolare Anbar dei Caldei
03/08/1985 Vescovo USA est (San Tommaso Apostolo)
03/01/2014 Vescovo emerito
6. Isaac Jacques (1938)
07/05/1997 Arcivescovo di Erbil
04/05/1999 Dimissioni dalla carica vescovile
21/12/2005 Arcivescovo titolare di Nisibis dei Caldei e Vescovo ausiliare
19/12/2012 - 01/02/2013 Amministratore della chiesa caldea
15/01/2015 Arcivescovo Emerito
7. Jammo Sarhad Y. (1941)
21/05/2002 Vescovo USA ovest (San Pietro Apostolo)
07/05/2016 Vescovo Emerito
8. Jarjis Robert (1973)
22/12/2018 Vescovo ausiliare di Baghdad e titolare di Arsamosata
03/06/2019 Vescovo ausiliare per gli affari culturali
9. Kalabat Francis (1970)
03/05/2014 Vescovo USA est (San Tommaso Apostolo)
09/08/2017 - 31/10/2017 Amministratore Apostolico dell’Eparchia di Sant'Addai (Canada)
10. Kassab Jibrail (1938)
24/10/1995 Arcivescovo di Bassora
21/10/2006 Arcivescovo di Australia e Nuova Zelanda (San Tommaso Apostolo)
15/01/2015 Arcivescovo Emerito
11. Kassarji Michael (1956)
18/01/2001 Vescovo di Beirut
12. Maqdassi Mikha P. (1949)
06/12/2001 Vescovo di Alqosh
13. Meram Thomas (1943)
30/11/1983 Arcivescovo di Urmia e Vescovo di Salmas, ora Emerito
14. Moussa Najib Mikhael O.P. (1955)
22/12/2018 Arcivescovo di Mosul
15. Nona Emil S. (1967)
13/11/2009 Arcivescovo di Mosul
06/02/2015 Arcivescovo di Australia e Nuova Zelanda (San Tommaso Apostolo)
16. Sako Louis (1948)
27/09/2003 Arcivescovo di Kirkuk
01/02/2013 Patriarca di Babilonia dei Caldei
Cardinale 28/06/2018
17. Shaleta Emanuel Hana (1956)
06/02/2015 Vescovo del Canada (Sant'Addai)
09/08/2017 Vescovo USA ovest (San Pietro Apostolo)
18. Sirop Saad (1972)
24/01/2014 Vescovo di curia patriarcale
19/11/2016 Visitatore Apostolico per l’Europa
19. Soro Bawai (1954)
11/01/2015 Vescovo in servizio pastorale presso la diocesi degli Stati Uniti Occidentali
(San Pietro Apostolo)
31/10/2017 Vescovo dell'Eparchia di Sant'Addai (Canada)
20. Thomas Yousif Mirkis(1949)
24/01/2014 Arcivescovo di Kirkuk
21. Warda Bashar M. (1969)
24/05/2010 Arcivescovo di Erbil
22. Warduni Shleimun (1943)
12/01/2001 Vescovo titolare Anbar dei Caldei e Vescovo di curia patriarcale
07/05/2016 Amministratore Apostolico sede vacante dell’Eparchia Saint Peter the Apostle of San Diego dei Caldei
09/08/2017 Vescovo titolare Anbar dei Caldei e Vescovo ausiliare emerito
23. Yaldo Basel (1970)
06/02/2015 Vescovo ausiliare di Baghdad e titolare di Bethzabda
03/06/2019 Vescovo ausiliare per gli affari pastorali
After ISIS, Both Minorities And Majorities Struggle In The Face Of Dysfunctional Governments
By Middle East Research Institute
Alberto M. Fernandez
Five years ago, Iraq's summer of ethnic cleansing and genocide unrolled between June 2014 and August 2014, as the Islamic State (ISIS) targeted religious minorities for destruction – first in the city of Mosul and then in Sinjar and Nineveh Plains. The situation of these Christian and Yazidi minorities five years later is an object lesson in the challenges of administration, reconstruction, and resilience in Iraq and the region. If the targeting of these groups was an object lesson in religious hatred five years ago, their fate today is a lesson in the importance of good governance for minorities and majorities.
Alberto M. Fernandez
Five years ago, Iraq's summer of ethnic cleansing and genocide unrolled between June 2014 and August 2014, as the Islamic State (ISIS) targeted religious minorities for destruction – first in the city of Mosul and then in Sinjar and Nineveh Plains. The situation of these Christian and Yazidi minorities five years later is an object lesson in the challenges of administration, reconstruction, and resilience in Iraq and the region. If the targeting of these groups was an object lesson in religious hatred five years ago, their fate today is a lesson in the importance of good governance for minorities and majorities.
After the stunning June fall of Mosul into
the hands of a small group of ISIS fighters, the city's ancient
Christian population was targeted, their property appropriated (marked
with the Arabic letter N for Nasara, the Quranic term for
Christian), with almost the entire population fleeing by July 2014. Many
of these Mosul Christians would be displaced a second time when, a
month later, ISIS overran the historic Christians villages on the
Nineveh Plain and 100,000 fled, with hours to spare, as Kurdish
Peshmerga forces withdrew from their defensive lines.
The ISIS assault on Yazidis in Sinjar
beginning August 3, 2014 was much more horrific, with thousands killed
on the spot and 6,000 women, girls and children kidnapped, enslaved,
raped, and brainwashed.[1] There is no doubt that the ISIS goal was to exterminate Yazidis as a distinct people. In other words, genocide.
While these tiny religious-ethnic groups,
Yazidis and Assyrian Christians, were selected for particularly harsh
treatment, ISIS violence was nothing if not pervasive across all ethnic
and religious groups. That bloody summer five years ago also saw the
largest single ISIS massacre in Iraq – of mostly Shia Muslim Iraqi Air
Force cadets at Camp Speicher in June 2014 – and the largest single ISIS
massacre in Syria – of Sunni Muslim Shaitat tribesmen in Eastern Syria,
in August 2014.
Five years later, what is the current
situation of these groups ISIS sought to extinguish? Mosul was regained,
after bitter fighting, in February 2017. While the eastern part of the
city was captured relatively intact, ISIS fought fiercely in Mosul's old
city, leaving much of that historic district devastated. Of the roughly
6,000 Christians in Mosul in 2014, fewer than 100 have returned home.
Up to 1,000 Christians travel to Mosul on daily basis for work or school
from neighboring villages.[2]
On the Nineveh Plain, retaken from ISIS in
October 2016, about 46% of the pre-ISIS population has returned (41,000
out of an estimated 90,000). The destruction caused by ISIS occupation
and the battle to liberate the region was massive.[3]
Much of the reconstruction has come from international Catholic
organizations such as Aid to the Church in Need and the Knights of
Columbus. The governments of Hungary and the U.S. have also played a
productive role.
Sinjar was partially retaken from ISIS in
November 2015, with much of the city reduced to rubble (it had a
pre-ISIS population of 80,000). The area was a bone of contention
between Iraqi Kurdish forces and Baghdad until October 2017, when the
Peshmerga surrendered the now fully liberated region to the Iraqi Army
and PMF militias. There has been almost no reconstruction in Sinjar, and
almost 300,000 people from the region are still displaced elsewhere in
Iraq.[4]
Of course, some of the missing population in Sinjar, Mosul, and Nineveh
Plain is now in Europe or Australia, or died somewhere along the way
fleeing Iraq.
In all three areas, lack of security is a
double threat that inhibits both population returns and reconstruction:
the danger of a return of ISIS elements who had enthusiastic support
from the region's local Sunni Arab population and the depredations of
Iranian supported militias who are a law unto themselves.[5] The lack of economic opportunity is a further obstacle.
Some Iraqi government support for
reconstruction exists on paper and has been allocated in the federal
budget, but inefficiency and corruption are major problems – throughout
the country, not just in these devastated zones.[6]
With hundreds of thousands of Nineveh Governorate's citizens still
displaced, the former governor, now a fugitive from justice, was accused
of embezzling more than $10 million intended for IDPs.[7] Almost 10% of the governorate's budget seems to have gone missing.
It would be easy to blame the struggles of
Iraq's desperate Yazidis and marginalized Assyrian Christians on
bigotry, religious extremism, or foreign machinations by Iran. All those
factors are real.
There are also people and politicians of
good will in Iraq, from its President Barham Saleh on down, who work
hard to make things better for all of the country's citizens. The
problem for Iraq's minorities is less bigotry or extremism than
incompetence, corruption, and poor governance. This is a challenge that
bedevils all citizens, and certainly is not unique to Iraq. Indeed,
because there is still some political and media space in Iraq in
comparison to many of its neighbors, and there are mechanisms which can
expose at least some abuse.
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